Zakat Fitrah dengan Zakat Mal

Zakat Fitrah dengan Zakat Mal

Manfaat untuk menghapuskan zakat adalah membersihkan pemilikan stesen dan bukannya secara langsung dari makna perkataan zakat iaitu “Zaka”, yang bermaksud kesucian, kebaikan, berkat, berkembang dan berkembang. Dia memanggil Zaká kerana harapan mendapat berkat, memurnikan jiwa dan memelihara jiwa dengan segala jenis kebaikan (Fiqh Sunnah, Sayyid Sabiq: 5).

Dari penjelasan Sayid Sabiq kita dapat menarik bahawa zakat akan membawa kepada kesucian, kebaikan, berkat, pertumbuhan dan pertumbuhan. Membawa kesucian harta itu, meningkatkan manfaat perkongsian geganti, yang meningkatkan berkat semua harta yang diperolehi dan tumbuh bukan sahaja di dunia, tetapi akan menyebut hasil di luar.

Di hadapan Zakat dibahagikan kepada dua, Zakat Fitrah dan Zakat Mall yang kebanyakan umat Islam ummat sekarang tahu bahawa zakat hanya satu tahun dan dibayar dalam setiap bulan Ramadan.

Persepuluhan.
Zakat Fitrah adalah merupakan abiabiz zakat yang dikeluarkan setiap tahun pada bulan Ramadhan sehingga Hari Idul Fitri, Zakat dikeluarkan dengan maksimum 2.5 kg beras atau setara dengan 3.5 liter nasi biasa atau menyesuaikan makanan pokok itu.

Zakat Fitrah diwajibkan untuk dikeluarkan oleh semua yang baik untuk menjadi anak, remaja, bahkan orang yang lebih tua jika boleh, maka wajib mengeluarkan kewajipan setiap tahun. Fitrah dikeluarkan untuk membersihkan.

Zakat mal.
Zakat Mal adalah zakat yang diambil dari kekayaan yang kaya yang kemudian diberikan kepada golongan miskin dengan pengiraan yang ditetapkan, dalam undang-undang nombor 23 tahun 2011 dalam pentadbiran zakat.

Dalam Perkara 4, Ayat 2 menyebutkan bahawa harta Zakat Mall adalah emas, wang, produk pertanian dan syarikat, pengembaraan, produk pertanian, pendapatan dan perkhidmatan, serta Rikaz.

Dalam sumber lain berdasarkan Nash yang disampaikan oleh Nabi dalam ekonomi klasik yang zakat Mall juga memasukinya, zakat yang berkaitan dengan lembu, emas dan perak Zakat, Zakat Commerce, produk pertanian zakat dan kadar zakat.

Walaupun Zakat meneruskan ekonomi kontemporari dari profesion Zakat, surat-surat yang berharga zakat, zakat industri, zakat insurans dan lain-lain.

Dari bahagian zakat ini, adalah kewajipan untuk pemilik harta untuk memancarkannya dengan kesimpulan sebanyak 2.5% dengan peruntukan yang ditetapkan dari Haul dan Nishab.